Tuesday, April 9, 2013

Tips ruang belajar seronok

Teks: Nouri Jubli
Foto: Google

Semua ibubapa mahu anaknya cemerlang di dalam pelajaran. Mendapat keputusan yang dapat dibanggakan. Pembelajaran atau mengulangkaji di rumah sedikit sebanyak dapat menyumbang kepada pencapaian anak-anak di sekolah. Dengan adanya sokongan, usaha dan doa ibubapa dalam sama-sama menuju impian anak mahupun ibubapa sendiri dapat dicapai. Ibubapa perlu peka dengan persikitaran pembelajaran. Semuanya bermula dari rumah.

Dengan menyediakan bilik belajar yang selesa dapat membantu anak-anak mencapai kejayaan. Bilik belajar boleh dijadikan pejabat mini atau ruang membaca keluarga. Di sini saya sertakan beberapa tips untuk penyediaan ruang belajar:
  • Pilih ruang dengan pencahayaan yang baik seperti dekat dengan jendela atau pancaran lampu yang betul.  Jangan membelakangi lampu. Bayang-bayang yang jatuh ditempat bacaan menyukarkan mata untuk memberi tumpuan. Ini boleh meletihkan mata.
  • Jauh daripada televisyen dan tempat yang bising terutama kawasan keluarga berkumpul. Tempat belajar seharusnya sunyi, selesa dan teratur. 
  • Elakkan alat elektronik yang boleh mengalihkan perhatian anak. Sediakan satu tempat khas untuk permaianan video, telefon bimbit atau komputer. 
  • Meja yang lapang dan kerusi yang selesa.
  • Alat tulis, kertas, fail dan buku disusun di tempat yang mudah capai. Ini bagi menggelakan konsentrasi terganggu bila bangun dari duduk.

No comments:

Post a Comment